Branża rolna: reklama w prasie rolniczej. Dlaczego (nie)warto?

Czy pierwszą rzeczą, którą robisz po wstaniu z łóżka, jest spacer do kiosku po gazetę? Raczej przeglądasz newsy i prognozę pogody w smartfonie lub włączasz komputer, prawda? Reklama w prasie drukowanej odchodzi do przeszłości. Dotyczy to także branżowych czasopism rolniczych. Obecnie istnieją inne miejsca i lepsze sposoby na to, aby zrobić skuteczną kampanię reklamową.

Inwestujesz w reklamę w prasie rolniczej? To przestań

Uprawa roślin, hodowla trzody chlewnej, nowoczesne techniki sadzenia oraz eksport zbóż – w prasie rolniczej znajduje się prawdziwy mix tematów. Oprócz tego ciągle jest tam wiele reklam. Często zwracasz na nie uwagę? Niektóre z nich na pewno trudno zauważyć, gdyż giną wśród otaczających je tekstów. Inne całkowicie cię nie interesują. To samo dotyczy osób, którym chcesz sprzedać swoje produkty.

Możesz w dalszym ciągu inwestować w reklamę prasową i liczyć, że szczęśliwym trafem, ktoś ją dostrzeże. Możesz też skorzystać z tego, co specjaliści określają przyszłością marketingu, czyli z kampanii programmatic.

Czym jest kampania programmatic?

Masz szansę trafić do większej liczby osób zainteresowanych twoimi nawozami lub maszynami oraz dowiedzieć się, ilu z nich rzeczywiście zainteresowała twoja reklama. Sposobem na to jest zaplanowanie kampanii programmatic. Polega ona na automatyzacji procesu sprzedaży „powierzchni reklamowej” i jej kupowaniu za pomocą platform – Demand-Side (DSP) oraz Supply-Side (SSP). Dla reklamodawcy ważne będą też narzędzia DMP (Data Management Platform) i Ad Exchange umożliwiające targowanie reklamy.

Dowiedz się więcej: Kampanie programmatic: czym są? Kiedy warto je wykorzystać?

Dlaczego właśnie kampania programmatic a nie reklama prasowa?

Umieszczając reklamę w gazecie drukowanej, zakładasz, że trafi ona do każdego jej czytelnika. To prawda, wszyscy ją zobaczą, ale tylko niewielki ułamek osób ją przeczyta. Reklama adresowana do każdego to tak naprawdę reklama dla nikogo.

Natomiast kampania programmatic dzięki specjalnym narzędziom umożliwia:

  • znalezienie najlepszego miejsca reklamowego – może nim być lokalna strona internetowa, z pogodą czy serwis sprzedażowy;
  • dopasować czas i miejsce reklamy pod kątem specyfiku targetu – wieku, przyzwyczajeń i zainteresowań odbiorców a nawet pogody;
  • dotarcie do osób faktycznie zainteresowanych daną usługą (np. naprawą ciągników) czy produktami (np. środkami ochrony roślin). Jest to możliwe dzięki zbieraniu informacji przez wyszukiwarki internetowe.

 

Czy wiesz, że kampania programmatic pozwala Ci wyświetlać reklamę osobom szukającym konkretnego modelu maszyny, czy tym, u których aktualnie przechodzą intensywne opady deszczu? Wobec tego, czy mając 320-konny ciągnik w sprzedaży, nie chciałbyś pokazywać go tym, którzy właśnie w tym momencie szukają maszyn odpowiadających takiemu zapotrzebowaniu?

Efekty kampanii są w pełni mierzalne. Otrzymujesz dokładny raport o konwersji, wskaźniku ROI (opłacalności inwestycji) czy liczbie wyświetleń reklamy. To, ile osób zobaczy twój baner w gazecie, zawsze pozostaje tajemnicą. Sukces reklamy może jedynie sugerować większe zainteresowanie ofertą i wzrost sprzedaży.

Kampania programmatic – liczby mówią same za siebie

Inwestując 10 tys. zł w kampanię programmatic, możesz spodziewać się dotarcia do nawet 250 tys. osób, wyświetlając im swoją reklamę 4-krotnie. Może ona wyświetlać się Internautom wtedy, kiedy przeglądają strony z pogodą, branżowymi newsami lub podczas zakupów – np. części do maszyn z serwisu sprzedażowego. Jeżeli chcesz, zobaczą ją także ci, którzy już kiedyś wykonali jakąkolwiek interakcję z twoją stroną (po prostu na nią weszli lub zrobili zakupy w twoim sklepie).

Zakup reklam w czasie rzeczywistym pozwala nam na wyświetlanie ich na najpopularniejszych portalach, takich jak m.in. traktorpool.pl, agrifairies.com czy olx.pl, a także na stronach prasy rolniczej.

Model programmatic wykorzystuje zaawansowane algorytmy. Reklama może wyświetlać się w zależności od pogody lub zainteresowań użytkownika. By była maksymalnie atrakcyjna i czytelna dla osoby odwiedzającej daną stronę, może mieć format np. skyscraper (będzie to reklama „rozwijalna”) lub rectangle (to baner umieszczony w środku treści).

Promocja w prasie drukowanej przypomina nieco rzucanie do celu na oślep. Nigdy nie wiadomo, czy i do ilu osób mogących być zainteresowanych danym produktem dotrze reklama. Może też okazać się, że zginie w gąszczu innych banerów i nikt nawet jej nie zauważy. Kampania programmatic to reklama skierowana do sprecyzowanego odbiorcy – o którym wiadomo więcej, dzięki danym zbieranym przez wyszukiwarki. Taka osoba prawdopodobnie kliknie link, wejdzie na stronę i pozna ofertę firmy lub choćby zatrzyma wzrok na banerze.

W Agencji Wizerunku zajmujemy się kompleksowym prowadzeniem kampanii reklamowych, w tym programmatic. Skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy Ci osiągnąć sukces sprzedażowy!

Kliknij i zobacz raport z kampanii, którą przeprowadziliśmy dla organizatora Ogólnopolskich Targów Ziemniaczanych. Mimo że frekwencja na targach nie była ogromna, nie było tzw. turystów – obecne były wyłącznie osoby zainteresowane; co więcej, 100% firm biorących udział w targach potwierdziło obecność na kolejnej edycji.

Jednym z sukcesów kampanii był fakt, że docieraliśmy wyłącznie do osób, które w danej chwili szukały informacji na temat odmian, plonowania, technologii zbioru.   Ustawiliśmy również koordynat – czyli lokalizację zarówno producentów ziemniaka, jak i dostawców maszyn.

Programmatic pozwala wyświetlać reklamy osobom, które odwiedziły daną lokalizację – np. Twój oddział lub inny, dowolnie wskazany przez Ciebie punkt.