Kampanie programmatic: czym są? Kiedy warto je wykorzystać?

Marketing jest dziedziną charakteryzującą się bardzo dynamicznym rozwojem. Obecnie jednym z największych trendów w tej branży jest automatyzacja. Kampanie programmatic pozwalają przede wszystkim zwiększać skuteczność reklamy. W jaki sposób? Na czym polega programmatic i kiedy się sprawdza?

Czym jest programmatic?

Definicja programmatic jest dość prosta – to zautomatyzowany model zakupu reklam w internecie. Dokładne wyjaśnienie jego działania wymaga jednak większego wysiłku. Programmatic stosuje różne nowoczesne technologie w celu zwiększenia skuteczności prowadzonych kampanii. Jednocześnie zakłada zmniejszenie nakładu pracy na kontrolę czy optymalizację działań oraz optymalizację kosztów.

Jak działają kampanie programmatic?

Działanie programmatic bazuje na zaawansowanych algorytmach oraz modelach odpowiedzialnych za zbieranie i analizę danych. Nosi więc znamiona sztucznej inteligencji. Tzw. zakup programatyczny reklam odbywa się w czasie rzeczywistym, przy wykorzystaniu Real Time Bidding (RTB), czyli „aukcji” na żywo. Cały proces odbywa się w ciągu zaledwie milisekund. W tym czasie dochodzi do komunikacji pomiędzy platformami służącymi do kupowania i udostępniania powierzchni reklamowej i „podjęcia decyzji” o tym, która z reklam wyświetli się danemu użytkownikowi w danym miejscu. Dzięki temu możliwe jest wyświetlanie reklam tylko tym użytkownikom, którzy faktycznie mogą być zainteresowani daną tematyką!

Zalety kampanii programmatic

Jak nietrudno się domyślić, opisany powyżej system zakupu powierzchni reklamowej może mieć dużo zalet. W tym modelu kupuje się poniekąd konkretnego użytkownika, który przejawia zainteresowania czy cechy poszukiwane przez reklamodawcę. Wśród najważniejszych korzyści płynących ze stosowania kampanii programmatic należy wymienić:

  • zaawansowane targetowanie – możliwość doboru wyświetlanych reklam do konkretnych osób i segmentacji użytkowników w celu personalizacji wyświetlanych treści;
  • możliwość tworzenia reklam stricte natywnych (charakteryzujących się mało agresywnym wyglądem, wtapiających się w pozostałą treść strony) – są one niezwykle skuteczne ze względu na większe zaufanie ze strony użytkowników;
  • pełną mierzalność działań – możliwość kontroli współczynnika konwersji, wskaźnika ROI, liczby wyświetleń i innych wskaźników;
  • łatwą kontrolę zasięgu i częstotliwości kampanii – wykorzystanie programmatic (zamiast bezpośredniego zakupu u wydawców) pomaga kontrolować zasięgi oraz znacząco ograniczać budżet;
  • optymalizację budżetu – płatności naliczane są jedynie wtedy, gdy reklama jest wyświetlana osobie znajdującej się w Twoim targecie, co pozwala dużo zaoszczędzić.

Aby skutecznie „przydzielać” reklamy do określonych użytkowników, w kampaniach programmatic stosuje się przede wszystkim targetowanie behawioralne, czyli bazująca na zachowaniach użytkownika. Dzięki temu treść trafia do właściwych osób i przynosi oczekiwane rezultaty przy znacznie mniejszych nakładach finansowych. Grupa docelowa może zostać bardzo precyzyjnie zidentyfikowana i ustalona, a automatyzacja pozwala w dalszym stopniu oszczędzać czas i zasoby.

Kampanie programmatic – kiedy warto z nich korzystać?

Kampanie programmatic przydają się przy realizacji rozmaitych celów marketingowych. Mogą być wykorzystywane do:

  • zwiększania świadomości marki,
  • wzmacniania jej wizerunku,
  • zwiększania zasięgu/widoczności,
  • pozyskiwania nowych klientów,
  • zwiększania konwersji (sprzedaży),
  • remarketingu.

Dlatego sprawdzają się w przypadku zdecydowanej większości reklamodawców.

Kiedy warto wykorzystać programmatic? Metoda przyda się zawsze wtedy, gdy zależy Ci na optymalizacji wykorzystania budżetu i lepszych wynikach przy mniejszym nakładzie pracy. Będzie więc odpowiednia dla każdego, kto chce zwiększyć skuteczność swoich reklam!

Zainteresowany? Zapraszamy do współpracy!