Jedną z największych zalet marketingu internetowego jest możliwość dotarcia z przekazem reklamowym do konkretnej grupy odbiorców. Obecnie staje się to jeszcze łatwiejsze niż wcześniej – m.in. za sprawą rozwoju systemu programmatic. Co kryje się za tą tajemniczą nazwą? W jaki sposób programmatic może pomóc Twojemu biznesowi reklamować się jeszcze skuteczniej? Wyjaśniamy!

Programmatic – co to jest?

Czym tak właściwie jest programmatic? Pod tym pojęciem rozumie się zautomatyzowany model zakupu reklam w internecie. Składają się na niego różne technologie oraz sposoby ich wykorzystania. Celem jest zwiększenie skuteczności prowadzonych działań marketingowych.

Jak to wygląda w praktyce? Programmatic pozwala na tzw. zakup programatyczny odbywający się w czasie rzeczywistym. Przy każdej odsłonie reklamy prowadzona jest licytacja ofert przy wykorzystaniu Real Time Bidding (RTB). W ciągu milisekund platformy służące do udostępniania i kupowania powierzchni reklamowej komunikują się ze sobą, aby „zdecydować”, jaka reklama wyświetli się w danym miejscu konkretnemu użytkownikowi. Dzięki temu w istocie reklamodawca kupuje konkretnego użytkownika, a nie powierzchnię reklamową.

Skąd system „wie”, komu wyświetlić reklamę? Stosuje się przy tym m.in. targetowanie behawioralne, czyli bazujące na zachowaniach użytkownika. W ich ustalaniu pomagają m.in. pliki cookie rejestrujące jego historię przeglądania i zainteresowania. Ponadto pomagają one określić najlepszy czas (np. porę dnia) na publikację reklamy i informują o typie urządzenia, z jakiego korzysta dany użytkownik.

Zalety programmatic – co warto wiedzieć?

Od „tradycyjnego” zakupu reklam model programmatic wyróżnia kilka istotnych cech. Dzięki temu, że licytacje odbywają się „odsłona po odsłonie”, a cena może być ustalana zarówno przed transakcją (fixed fee), jak i w wyniku aukcji w czasie rzeczywistym, ten model ma wiele istotnych zalet.

  • Zaawansowane targetowanie – możliwość doboru wyświetlanych reklam do konkretnych osób i segmentacji użytkowników w celu personalizacji wyświetlanych treści. Obecnie tylko programmatic daje tak zaawansowane możliwości targetowania.
  • Łatwa kontrola zasięgu i częstotliwości kampanii – przydatna np. przy kampaniach zasięgowych lub brandingowych. Wykorzystanie programmatic (zamiast bezpośredniego zakupu u wydawców) może w tym przypadku pomóc zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt procent wartości budżetu przy takim samym zasięgu!
  • Optymalizacja opłat zgodnie z pojedynczym wyświetleniem w danym miejscu, czasie i środowisku, a także danej osobie.

Wszystkie te zalety sprowadzają się natomiast przede wszystkim do wyższej skuteczności kampanii i lepszego wykorzystania przeznaczanych na reklamę środków. Precyzyjne targetowanie reklam przekłada się na ich wysoką skuteczność, dzięki czemu współczynnik konwersji jest znacznie większy niż w przypadku „klasycznych” metod. Ponadto rezultaty kampanii można mierzyć i weryfikować, co pozwala na jeszcze dokładniejszy dobór metod.

Programmatic – szerokie możliwości zastosowania

Programmatic często kojarzy się z reklamą displayową na komputerach, ale obecnie możliwości zastosowania tej techniki są znacznie szersze. Coraz częściej wykorzystuje się ją przy publikacji reklam video, a także tych wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Najprawdopodobniej w niedalekiej przyszłości pojawi się jeszcze więcej możliwości. Dlatego tym bardziej warto się zaznajomić z techniką programmatic już teraz.

Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu skutecznych kampanii? Zgłoś się do Agencji Wizerunku!