Jedno zdjęcie albo grafika potrafią obecnie poruszyć rzesze ludzi, nic więc dziwnego, że coraz więcej firm opiera swoje kampanie czy nawet codzienne działania marketingowe właśnie na obrazie. Właściwie, trzeba powiedzieć wprost: bez treści wizualnych nie da się już funkcjonować na rynku – i to niezależnie od branży! Na czym polega skuteczny visual content i co sprawia, że to podstawa działań marketingowych firm? Wyjaśniamy.
Co kryje się pod pojęciem „treści wizualne”?
Treści wizualne to nie tylko zdjęcia produktowe czy obrazki ze stockowych stron. Pod tym pojęciem kryje się dużo więcej!
- Infografiki – najskuteczniejsza forma przekazywania informacji
To najpopularniejsza forma treści wizualnych w content marketingu. Cieszą się powodzeniem, ponieważ obrazowo przekazują treść, która jest najczęściej trudna do zapamiętania – na przykład dane liczbowe. Infografiki są bardziej zrozumiałe, przyciągają wzrok, ułatwiają zapamiętanie, są ciekawsze dla odbiorcy. Doskonale zastępują długie definicje i są chętnie udostępniane dalej w mediach społecznościowych.
- Zdjęcia
Dla większości kupujących online (wg badań dla aż 90%), jednym z najważniejszych czynników decydujących o zakupie jest fotografia produktów. Zdjęcia powinny wyróżniać się od tych, które można zobaczyć u konkurencji i być spójne z marką.
- Wideo
Filmy są najszybciej rozwijającym się medium w wizualnym marketingu. Prawdopodobnie już jest albo za krótką chwilę będzie także tym najczęściej używanym. Wystarczy spojrzeć na rozwój mediów społecznościowych – niemal każde z nich daje możliwość (a wręcz naciska twórców) na tworzenie form video.
- Grafiki – firmowe, z poradami, z inspirującymi cytatami
Estetyczne, spójne z marką i ciekawe grafiki to jeszcze jeden sposób, by poprzez visual content dotrzeć do odbiorców. Inspirujące cytaty czy ciekawe porady umieszczane w social mediach firm są chętnie podawane dalej i zapisywane.
Czy warto prowadzić video bloga? Dowiedz się więcej, przeczytaj: Video blog – szansa dla firmy czy przeżytek?
Dlaczego visual content jest tak skuteczny?
Według badań, 40-55% osób przyswaja treści poprzez zapamiętywanie obrazów. Z tego względu, dobrze opracowany obraz łatwiej dociera do odbiorcy (czyli potencjalnego klienta) niż nawet najciekawszy tekst czy komunikat głosowy. Co jeszcze wpływa na skuteczność treści wizualnych?
- Treści wizualne wywołują emocje
Mówi się, że „obraz jest wart więcej niż 1000 słów” i jest w tym powiedzeniu ogrom prawdy. Chodzi o to, że obraz dociera do odbiorców w taki sposób, w jaki słowa nie są w stanie. Wyobraź sobie tę samą scenę z książki i z filmu – prawdopodobnie bardziej przeraziła cię lub wzruszyła ta pokazana na ekranie, prawda? Przeczytany tekst zostaje w człowieku przez chwilę, mocny (śmieszny/ rozczulający/ wzruszający) obraz na bardzo długo.
- Treści wizualne są łatwe do zapamiętania
Obecnie do ludzkiego mózgu codziennie trafiają niezliczone ilości informacji. To normalne, że większości z nich nie jest on w stanie przetworzyć, nie mówiąc już o reakcji. Z całego gąszczu informacji, najlepiej zapamiętywane są obrazy, bowiem przetwarza je kora wzrokowa, czyli ta część mózgu, którą najtrudniej jest przeciążyć.
Według badań ludzki mózg odbiera treści wizualne 60 000 razy szybciej niż tekstowe, a 90% informacji, które przetwarza to właśnie obrazy. Wniosek jest prosty – obrazy są traktowane przez mózg priorytetowo.
- Treści wizualne dodają wartość tekstom
Nie jest oczywiście tak, że ludzie zupełnie nie czytają dłuższych treści tekstowych. Są one po prostu bardziej niszowe, to znaczy kierowane do osób, które ich konkretnie szukają i są skłonne (albo mają potrzebę) przeczytać długi tekst. Jednak nawet wtedy nie masz pewności, że przeczytana zostanie cała treść artykułu czy oferty – obrazy umieszczone w tekście zwiększają takie prawdopodobieństwo.
Firmom zależy również na tym, żeby docierać także do nowych osób, czyli takich, które nie wyszukają samodzielnie informacji o danej usłudze czy produkcie. Ich uwagę trzeba więc czymś przyciągnąć – i tutaj najskuteczniejszy jest obraz, np. w postaci ciekawej infografiki.
Dzisiejszy skuteczny visual marketing nie może obyć się bez obrazów – obecnie nie mogą to jednak być przypadkowe, wrzucone ot tak zdjęcia czy grafiki. Żeby skutecznie przyciągały odbiorców (czyli potencjalnych klientów!) muszą być na wysokim poziomie – zarówno estetycznym, jak i koncepcyjnym.