Psychologia reklamy – jak skutecznie zaciekawić odbiorcę?

Dlaczego niektóre reklamy są zupełnie pomijane przez odbiorców, a innym udaje się do nich trafić? Sekretem jest odpowiednie dopasowanie przekazu do grupy docelowej, z wykorzystaniem wiedzy na temat jej zachowań, gustów i skojarzeń – czyli zastosowanie technik psychologii reklamy. Na czym to dokładnie polega? Jak dzięki psychologii reklamy działać skuteczniej?

Czym jest psychologia reklamy?

Psychologia reklamy jest sposobem na wykorzystanie wiedzy o potencjalnym kliencie w celu przekonania go do podjęcia określonej czynności (zwykle zakupu produktu lub usługi). Bazuje ona na założeniu, że skuteczny przekaz reklamowy powinien zainteresować odbiorcę i angażować go emocjonalnie. Przy jego tworzeniu wykorzystuje się więc rozmaite techniki psychologiczne, ale także np. badania rynkowe, które pozwalają lepiej poznać odbiorców, aby dotrzeć do ich umysłów.

Innymi słowy – jeśli chcesz przekonać klienta do wyboru określonej oferty, powinieneś znać mechanizmy psychologiczne, które nim kierują podczas podejmowania decyzji zakupowych. Psychologia reklamy niekiedy kojarzy się ze sztuczkami marketingowymi, manipulacją lub nie do końca uczciwymi praktykami. Jednak w rzeczywistości ma ona pomagać klientom w dokonywaniu optymalnych wyborów (zgodnych z ich potrzebami i oczekiwaniami). 

Psychologia reklamy – nie tylko spoty i hasła

Psychologia reklamy przejawia się nie tylko w „chwytliwych” hasłach reklamowych czy kampaniach, którym udaje się zdobyć zainteresowanie odbiorców. W praktyce jej techniki stosuje się w różnych dziedzinach i aspektach marketingu. Coraz częściej wiedzę na temat preferencji i zachowań klientów są wykorzystywane np. w UX (User Experience), czyli kreowaniu doświadczenia użytkownika korzystającego ze strony internetowej lub aplikacji. Dzięki ich wykorzystaniu użytkownik zyskuje wygodę i łatwość obsługi, a firma dłużej utrzymuje jego zainteresowanie.

Psychologia reklamy – poznaj swojego klienta

Podstawą zastosowania psychologii reklamy jest dobre „zaznajomienie się” ze swoim potencjalnym klientem. Chodzi tu o stworzenie jak najdokładniejszego profilu osoby, która byłaby zainteresowana tym, co oferujesz. Powinien on zawierać nie tylko dane demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, stan cywilny, zawód itp.), ale również jak najwięcej informacji na temat preferencji, zwyczajów i sposobów podejmowania decyzji. W większości biznesów takich „modelowych klientów” będzie kilku. Umożliwia to segmentację użytkowników i jeszcze lepsze dostosowanie przekazu do potrzeb konkretnej grupy.

Skąd brać dane na temat klientów? Jest na to wiele sposobów. To m.in.:

  • analiza danych dotyczących zachowań na stronie lub w aplikacji,
  • badania marketingowe,
  • ankiety,
  • monitorowanie opinii, komentarzy i uwag,
  • interakcje w mediach społecznościowych itp.

Pozyskane informacje i przyjęte założenia warto testować, np. poprzez pojedyncze zmiany ustawień kampanii reklamowych i badanie ich wyników. Wiele cennych informacji może też dostarczyć analiza działań Twojej bezpośredniej konkurencji.

Dowiedz się, jak zwiększyć swoją sprzedaż, czytaj: Jak zwiększyć sprzedaż w sieci? 5 działań generujących zyski

Psychologia reklamy – jak prowadzić skuteczny marketing?

Jak w praktyce zastosować psychologię reklamy? Np. poprzez wykorzystanie jej popularnych technik, takich jak:

  • psychologia koloru – badania naukowe potwierdzają, że kolory mają niezwykle ważny wpływ na decyzje zakupowe klientów; należy zwracać na to uwagę, projektując opakowania, przygotowując materiały wizualne (zdjęcia produktowe, grafiki, bannery), strony www czy aplikacje,
  • zasada odwzajemnienia – bazuje na założeniu, że człowiek ma naturalną potrzebę odwzajemniania dobra; jeśli zatem klient coś otrzyma (np. bezpłatną usługę), poczuje się w obowiązku, aby coś kupić;
  • zasada autorytetu – firmy postrzegane jako eksperci, pionierzy w danej branży, łatwiej zdobywają klientów; warto zatem budować wizerunek fachowca, np. poprzez publikację materiałów informacyjnych czy chwalenie się osiągnięciami;
  • zasada ograniczonej dostępności – im mniejsza dostępność produktu, tym większe wywołuje pożądanie; z tego powodu niektóre marki celowo wypuszczają swoje produkty w krótkich seriach lub np. przeznaczają na rynek dany produkt jedynie sezonowo;
  • zasada skrajnych emocji – wykorzystuje założenie, że skrajne (a szczególnie negatywne) emocje są silniej zapamiętywane; dlatego niekiedy w przekazie reklamowym wykorzystywane są strach czy smutek.

Pamiętaj, że nie musisz być ekspertem od psychologii reklamy, aby skutecznie prowadzić swój marketing w sieci. Wystarczy zaufać ekspertom z Agencji Wizerunku! Chętnie pomożemy Ci zaciekawić i przyciągnąć odbiorców.