Badania wskazują, że statystycznie ponad połowa ruchu na stronach internetowych pochodzi z tzw. organicznych wyników wyszukiwania (czyli z pominięciem sponsorowanych linków i innych reklam). W związku z tym nietrudno się domyślić, jak ważna jest obecność w Google. Tymczasem wielu właścicieli stron ma problem z tym, by ich strona w ogóle pojawiła się w wynikach wyszukiwania. Jak temu zaradzić i jak walczyć o swoją pozycję w Google?
Google nie „widzi” mojej strony – co robić?
Google samodzielnie indeksuje strony internetowe dzięki pracy bardzo zaawansowanych botów, które skanują Internet. W przypadku nowej strony internetowej należy poczekać, aż trafią na nią boty – dopiero wtedy zacznie się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj dochodzi do tego dość szybko, ale zdarza się również, że mijają dni, a Google wciąż „nie widzi” utworzonej niedawno witryny. Co wówczas robić? Można poinformować Google o konieczności zaindeksowania nowej strony przez Search Console lub też zadbać o jej optymalizację, tak aby boty wyszukiwarki szybciej na nią trafiły.
Jak dodać stronę do Google?
Jeśli nie masz cierpliwości, aby czekać na automatyczne zaindeksowanie strony, możesz skorzystać z Google Search Console. Wystarczy się zalogować za pomocą konta Google i na stronie głównej podać adres witryny. Następnie należy przejść jeszcze przez kilka kroków weryfikacji, aby udowodnić, że to właśnie Ty jesteś właścicielem witryny. Gdy zostanie ona dodana do panelu, można wybrać w panelu opcje indeksowania. Wybierając opcję „pobierz jako Google”, a następnie „pobierz i zrenderuj” można zweryfikować ewentualne błędy w indeksacji oraz sprawdzić, jak widziana jest Twoja strona przez boty Google. Może się okazać, że niektóre elementy są niewidoczne i potrzebują optymalizacji.
Optymalizacja strony – daj się zauważyć botom Google
Drugą metodą na przyspieszenie indeksacji strony jest jej optymalizacja. Warto ją przeprowadzić w każdym przypadku. Jest to zbiór działań pozwalających upewnić się, że witryna jest zgodna z wymogami Google. Pozwoli to uniknąć kar, które mogą prowadzić nawet do zablokowania witryny w wyszukiwarce, a także sprawić, że będzie uznana za bardziej wartościową. Optymalizacja jest więc jednym z głównych narzędzi, które umożliwiają umieszczenie witryny wyżej w wynikach wyszukiwania.
Jak zoptymalizować swoją stronę pod kątem Google?
Wszystkie czynniki rankingowe Google nie są znane nawet największym specjalistom z zakresu pozycjonowania. Najważniejsze wymogi dla stron nie są jednak tajemnicą. Należy zadbać przede wszystkim o:
- zrozumiałe i spójne z zawartością adres strony oraz jej tytuł (meta title) i opis (meta description);
- wysokiej jakości treści – wyżej są oceniane te strony, które zawierają więcej treści, ale liczy się również ich jakość; teksty czy grafiki na stronie muszą być przede wszystkim unikalne (nie skopiowane z innych stron!), dopasowane do tematyki witryny, wartościowe i przedstawione w przejrzysty sposób;
- używanie słów kluczowych – w treści na stronie powinno się wplatać frazy, które mogą być wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę; ważne jednak, aby robić to w sposób naturalny;
- dodanie atrybutów – każdy materiał graficzny na stronie warto opisać atrybutem ALT, który pomaga w pozycjonowaniu;
- likowanie wewnętrzne – odnośniki prowadzące do różnych podstron w ramach tej samej witryny ułatwiają indeksowanie strony i sprawiają, że użytkownicy spędzają na niej więcej czasu, co może korzystnie wpływać na pozycję w Google;
- linkowanie zewnętrzne – linki z innych stron prowadzące do twojej witryny ułatwiają jej odnalezienie botom Google i dają im sygnał, że jest ona wartościowa
Warto zadbać o te czynniki jeszcze przed zgłoszeniem witryny do indeksacji – pomoże to już na starcie zdobyć przyzwoitą pozycję i zapewni dobry start. Potrzebujesz pomocy w tym zakresie? Skontaktuj się z Agencją Wizerunku i zadbaj o idealną optymalizację swojej strony – nowej lub też istniejącej.