Zbudowanie silnej marki osobistej jest współcześnie przedstawiane jako jedna z najlepszych strategii na osiągnięcie sukcesu. Może pomóc w znalezieniu lukratywnej posady lub ugruntowaniu pozycji jako freelancer i ekspert w danej dziedzinie. Dowiedz się, czym dokładnie jest marka osobista i od czego zacząć, aby ją stworzyć.

Czym jest marka osobista?

W kontekście marki osobistej najczęściej powtarza się definicję głoszącą, że jest to „wszystko to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju”. Jest to jednak duże uproszczenie. Faktem jest, że istota marki osobistej zawiera się w tym, jak widzą Cię inni. Jest to określony wizerunek, przez który jesteś postrzegany przez pracodawców, partnerów biznesowych czy kontrahentów. Chodzi o to, aby stać się rozpoznawalnym w środowisku ze względu na posiadane kompetencje i doświadczenie.

Marka osobista może mieć bardzo duże znaczenie zarówno dla osób prowadzących własną działalność, jak i dla specjalistów w danej dziedzinie. Jest kojarzona przede wszystkim ze sferą zawodową, ale może być pomocna również w życiu osobistym. Wizerunek owej marki może bowiem mówić nie tylko o konkretnej wiedzy czy umiejętnościach, ale również o cechach charakteru. Jeśli wywołujesz u innych pozytywne emocje i skojarzenia, istnieje znacznie większa szansa, że będą chcieli z Tobą współpracować.

Dlaczego warto budować markę osobistą?

Idąc do sklepu, najchętniej wybierasz produkty marek, które już przetestowałeś lub też te, które polecił Ci ktoś bliski (albo np. influencer, do którego masz zaufanie). Podejmowanie współpracy z ludźmi nie różni się znacząco od tej sytuacji. Dlatego marka osobista jest tak ważna. Dzięki niej:

  • zbudujesz zaufanie – sprawisz, że ludzie będą słuchać, co masz do powiedzenia,
  • poznasz i podkreślisz swoje mocne strony – staniesz się lepszy w swojej dziedzinie,
  • zasygnalizujesz, dlaczego warto z Tobą współpracować – zyskasz nowych klientów, partnerów czy inwestorów,
  • łatwiej dotrzesz tam, dokąd zmierzasz – bardzo możliwe, że klienci czy partnerzy zaczną sami się do Ciebie zgłaszać.

Jeśli prowadzisz firmę lub działalność na zasadzie freelancingu, marka osobista jest niezwykle ważna dla Twojego rozwoju. Warto ją budować jednak nawet wtedy, gdy pracujesz na etacie – dzięki temu można szybciej piąć się po szczeblach kariery i osiągać coraz wyższe zarobki.

Marka osobista krok po kroku – od czego zacząć?

Jak zbudować markę osobistą krok po kroku? Zwykle najtrudniej jest zacząć. W pierwszej kolejności trzeba określić, co tak naprawdę masz do zaoferowania. Określ, kim jesteś, jakie masz talenty i pasje oraz czym wyróżniasz się wśród osób zajmujących się mniej więcej tą samą dziedziną. Warto zawrzeć wszystkie te przemyślenia na piśmie, ze szczególnym uwzględnieniem cech wyróżniających – to właśnie one staną się Twoją „kartą przetargową”.

Ważne, aby móc potwierdzić swoje kompetencje. Same ukończone kursy czy deklaracje o rzetelności niewiele znaczą. Markę osobistą powinno się budować na konkretnym portfolio działań, które mogą pokazać Twoje atuty. Warto zadać sobie również pytanie, do kogo chcesz trafić ze swoją marką. To pomoże Ci zaplanować dalsze działania.

Jak budować swoją markę?

Następnie warto zadbać o odpowiednią komunikację. Można to robić „lokalnie” – na przykład pokazując się współpracownikom jako rzetelna i godna zaufania osoba oraz wartościowy pracownik. Dobrym pomysłem może być też udział w branżowych wydarzeniach. Niezastąpionym narzędziem w budowaniu marki osobistej jest jednak internet. Możesz dać o sobie znać na przykład poprzez:

  • aktywną działalność w portalach społecznościowych takich jak LinkedIn,
  • stworzenie własnego kanału komunikacji – np. bloga, kanału na YouTube, Facebooku, Twitterze, Instagramie czy nawet TikToku,
  • komentowanie i wdawanie się w branżowe dyskusje.

Aktywność i pewność siebie są tu kluczowe. Na szczęście sieć umożliwia wyjście ze strefy komfortu nawet osobom, które nie mają wrodzonej charyzmy czy tzw. parcia na szkło. Media społecznościowe są natomiast jednymi z lepszych miejsc na pokazanie siebie – dlatego warto z nich skorzystać.

Wciąż nie jesteś pewien, jakie kroki i działania podjąć, by zacząć budować swoją markę osobistą? Skontaktuj się z nami!