Zakaz reklamy zabiegów medycyny estetycznej – co oznacza zmiana przepisów?
Popularność medycyny estetycznej w ostatnich latach znacząco się zwiększyła. Niewątpliwie znaczącym czynnikiem w rozwoju tej branży była reklama – szczególnie ta internetowa. Nowe, uchwalone właśnie przepisy głoszą jednak, że od 1 stycznia 2023 roku reklama medycyny estetycznej będzie zakazana. Dowiedz się więcej o tych regulacjach i sprawdź, jak mimo zakazu nadal zdobywać nowych klientów.
Od 1 stycznia 2023 zakaz reklamy medycyny estetycznej – co to oznacza w praktyce?
Nowe przepisy są wdrażane w ramach nowelizacji ustawy o wyrobach medycznych w zakresie ich reklamowania. Mają one na celu ochronę pacjentów przed wprowadzaniem w błąd fałszywymi lub przesadnymi twierdzeniami dostawców medycyny estetycznej. Uderzą jednak również w uczciwych specjalistów, którzy np. publikują efekty wykonywanych przez siebie zabiegów w mediach społecznościowych. Zakaz reklamy dotyczy praktycznie wszystkich jej kanałów, w tym:
- prasy,
- radia,
- telewizji,
- portali społecznościowych,
- współpracy z influencerami.
Złamanie zakazu będzie się wiązało z nałożeniem kary nawet do wysokości 2 mln zł. Warto jednak zaznaczyć, że ustawa przewiduje okres przejściowy (trwający do 30 czerwca 2023 r.) na dostosowanie reklam niespełniających określonych wymogów, jeśli ich rozpowszechnianie rozpoczęło się przed 1 stycznia 2023 r.
Reklama medycyny estetycznej w świetle nowych przepisów
Interpretacja nowych przepisów jest jednoznaczna – reklama medycyny estetycznej będzie całkowicie zakazana. Ujmując rzecz dokładniej, niedozwolone będzie używanie w komunikacji reklamowej kierowanej do pacjentów odniesień do sprzętu czy preparatów, których mogą używać tylko lekarze (jak laser, implanty, kwas hialuronowy itp.).
Warto przy tym zaznaczyć, że za reklamę jest uznawana jakakolwiek treść zachęcająca do skorzystania z usług. Może to dotyczyć tak pozornie niewinnych treści, jak zdjęcia w kanałach social media prezentujące efekty po zabiegu. Ograniczona będzie więc działalność internetowa gabinetów i specjalistów z zakresu medycyny estetycznej, ale także influencerów, którzy promują zabiegi jako pacjenci. W obliczu najnowszych przepisów kluczowe będzie rozróżnienie, co stanowi przekaz reklamowy, a co pełni tylko funkcję informacyjną.
Dodatkowo pewne zmiany wprowadzono w zakresie reklamy leków OTC (bez recepty) czy suplementów diety – m.in. w treściach reklamowych nie będzie można się posługiwać wizerunkiem lekarza czy farmaceuty.
Zakaz reklamy medycyny estetycznej a promocja usług – jak sobie radzić?
Jak zatem radzić sobie w obliczu tych zmian? Przedstawiciele branży medycyny estetycznej powinni działać jak najszybciej, ponieważ do końca roku zostało niewiele czasu. Warto w tym okresie zwiększyć budżet na reklamę, np. w obszarze content marketingu. Wartościowe treści pomogą przyciągnąć użytkowników na stronę Twojego biznesu i zapoznać się z ofertą. Będą z całą pewnością procentować również w przyszłości, wpływając na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
Zapraszamy do kontaktu, jeśli potrzebujesz pomocy w promowaniu swojego biznesu!