Outsourcing marketingu to nic innego, jak przekazanie zewnętrznej firmie procesów marketingowych firmy. Można przekazać takiemu podmiotowi wszystkie procesy i zrezygnować z posiadania zespołu marketingowego albo wybraną ich część i wciąż mieć w strukturze taki dział, choć pomniejszony. Czym dokładnie jest outsourcing marketingu, jakie przynosi korzyści i kiedy się opłaca? Wyjaśniamy.
Outsourcing marketingu – co to właściwie oznacza?
Outsourcing marketingu to metoda zarządzania i organizacji, która polega na przeniesieniu odpowiedzialności za realizację określonych zadań z obszaru marketingu na wyspecjalizowanego partnera zewnętrznego. Czym powinna wyróżniać się taka współpraca?
- Kontrakt jest względnie długi i trwały
- Charakter współpracy jest dynamiczny, interakcyjny i partnerski
- Współpraca ma na celu uzyskanie korzyści ekonomicznych i jakościowych
- Współpraca jest oparta na zaufaniu
Zewnętrzna firma marketingowa może realizować dla przedsiębiorstwa takie zadania jak:
- tworzenie koncepcji nowych usług lub produktów,
- tworzenie strategii promocyjnej, reklamowej, komunikacyjnej marki,
- prowadzenie działań w mediach społecznościowych,
- tworzenie contentu wykorzystywanego w ramach komunikowania się marki z otoczeniem,
- monitorowanie rynku,
- badania oczekiwań klientów.
Zakres działań ustala się zawsze indywidualnie z konkretną firmą – dla niektórych przedsiębiorstw pewne obszary są kluczowe, inne zupełnie można pominąć.
Outsourcing marketingu – kiedy się opłaca?
Chcąc prowadzić sprawne działania marketingowe, które przyniosą efekty, najczęściej nie wystarczy zatrudnienie jednej osoby. Marketing to bowiem sposób działania i zarządzania w firmie, zorientowany na klienta, obejmujący zarówno reklamę, tworzenie wizerunku marki, promocję, jak i kreowanie potrzeb. Trudno wyobrazić sobie, by efektywnie mogła zająć się tym jedna osoba. Żeby więc profesjonalnie, kreatywnie i z powodzeniem działać marketingowo, należy zatrudnić cały zespół: grafików, copywriterów, pr managerów, marketing managera.
Nie zawsze jest to możliwe – główną przeszkodą są najczęściej finanse. W małych przedsiębiorstwach budżet jest skupiony na kluczowych kompetencjach firmy i inwestowaniu w technologie czy produkcję, zatem na stworzenie zespołu specjalistów od marketingu po prostu go nie wystarcza. Problem finansów dotyczy często także większych przedsiębiorstw. Być może mogłyby stworzyć swój własny marketing team, ale nie chcą wydawać dużych pieniędzy na stworzenie działu, o którego funkcjonowaniu mają niewielkie pojęcie.
W obu tych przypadkach outsourcing jest najlepszym wyjściem – zarówno wówczas, gdy nie ma możliwości finansowych, by stworzyć dział marketingu, jak i wtedy, gdy zarządzający firmą nie mają wystarczającej wiedzy, jak taki zespół zbudować i kontrolować.
Jakie korzyści przynosi korzystanie z outsourcingu marketingu?
Outsourcing marketingu to rozwiązanie coraz częściej spotykane zarówno w dużych, jak i małych firmach. Dlaczego warto z niego korzystać?
- Twoim marketingiem zajmą się specjaliści z konkretną i aktualną wiedzą w tym obszarze. Inwestowanie w szkolenia i rozwój jednej osoby (bądź dwóch) w obszarze marketingu w małej firmie jest najczęściej zupełnie nieopłacalne, dlatego wielu przedsiębiorców nie aktualizuje wiedzy swoich marketingowców.
- Dzięki firmie marketingowej „zyskasz” dostęp do specjalistycznych narzędzi i zasobów technologicznych, których będzie ona używać, prowadząc dla ciebie działania marketingowe. Kupienie tego do małej firmy jest bardzo drogie i najczęściej zbędne.
- Będziesz mógł skupić się na kluczowych kompetencjach swojego przedsiębiorstwa, zamiast zastanawiać nad tym, jakie działania marketingowe podjąć. Taka postawa jest podstawą do wypracowywania przewagi rynkowej.
- Zmniejszysz i uprościsz strukturę organizacyjną firmy oraz zmienisz koszty stałe w zmienne.
Współpraca z firmą marketingową bez zatrudniania specjalisty na etat jest po prostu dużo wygodniejsze i daje ci większą elastyczność – a ta jest w biznesie niezwykle istotna!