Kryzys a budżety reklamowe: co warto wiedzieć przed ucięciem wydatków na reklamę?
Gdy koszty wzrastają, a zyski maleją, naturalną reakcją jest szukanie oszczędności. Wiele firm uznaje wydatki na marketing za mniej istotne i to właśnie w tym obszarze decyduje się przeprowadzić cięcia. Czy jednak takie działanie jest słuszne? Sprawdź, co warto wiedzieć przed zmniejszeniem wydatków na reklamę i czy warto to robić.
Marketing w czasach kryzysu – czy warto ciąć koszty?
W każdym okresie spowolnienia gospodarczego firmy ograniczają zbędne w ich przekonaniu wydatki. Najczęściej cięte są koszty w działach marketingu i promocji. Rozumowanie w tym przypadku zdaje się trafne – są to działy, które nie wpływają bezpośrednio na wytwarzanie sprzedawanych produktów i usług, a często generują spore koszty. Na pewno jest to skuteczny sposób na szybkie podreperowanie firmowego budżetu. Czy jednak w dłuższej perspektywie się opłaca?
Doświadczenie wskazuje, że skuteczniejsze jest… dokładnie odwrotne działania. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych podczas recesji w latach 1981-1982 pokazały, że firmy, które w kryzysie i po jego zakończeniu zwiększały wydatki, odnotowały średni wzrost na poziomie 275%. Tymczasem firmy tnące koszty urosły średnio zaledwie o 19%. Daje to do myślenia, prawda? Warto przy tym dodać, że podobne badania były prowadzone również w innych krajach i zawsze pozwalały wyciągnąć podobne wioski – na marketingu nie opłaca się oszczędzać, także (a może nawet przede wszystkim) w kryzysie. Wskazują one wręcz, że jest to jedna z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić! Należy bowiem pamiętać, że recesja nigdy nie trwa wiecznie.
Dlaczego warto zwiększyć budżet reklamowy w kryzysie?
Odpowiednio prowadzone działania marketingowe są niezbędne, aby przetrwać w trudnych czasach. Nawet gdy gospodarka spowalnia, nigdy nie zatrzymuje się całkowicie. Popyt na te same dobra czy usługi może się zmniejszać, ale nie ustaje. Konsumenci nadal decydują za pośrednictwem swoich portfeli, którym firmom pozwolą przetrwać. W takiej sytuacji tym bardziej warto dbać o to, aby pozostać w świadomości klientów.
Co więcej, utrzymanie lub nawet zwiększenie wydatków na reklamę w kryzysie może pomóc w zyskaniu przewagi konkurencyjnej. Gdy inni tną koszty, zdecydowanie łatwiej jest się wyróżnić, zyskać nowych klientów i utrwalić relacje z obecnymi. W efekcie, gdy kryzys się skończy, inni będą musieli odbudowywać straty, a Ty będziesz o kilka kroków przed nimi! Tak było w każdym z dotychczasowych zbadanych kryzysów.
Jak prowadzić marketing kryzysowy?
Aby Twój kryzysowy budżet marketingowy się nie zmarnował, trzeba rozsądnie go wykorzystać. Zmniejszenie się konkurencji nie oznacza, że można obniżyć jakość działań. Należy bowiem pamiętać, że przy trudnej sytuacji gospodarczej konsumenci są bardziej wybredni i liczą się z każdym groszem
Warto zadać sobie pytanie, jakie są oczekiwania konsumentów w kryzysie i co stanie się wtedy, gdy gospodarka zacznie się po nim podnosić. Na pewno warto dbać o zachowanie relacji ze stałymi klientami – nawet jeśli obecnie nie będą mogli dokonać żadnego zakupu, nie zapomną o Twojej firmie i to właśnie do niej skierują swoje kroki, gdy sytuacja się poprawi.
W kryzysie można sobie pozwolić na więcej eksperymentów, ponieważ konkurencja jest zdecydowanie mniej zacięta. To świetny pomysł na testowanie nowych metod marketingowych, a nawet odświeżanie wizerunku. Warto również śledzić zmieniające się zachowania konsumentów i podążać za nimi.
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój kryzysowy marketing będzie skuteczny, warto skorzystać z fachowego wsparcia. Zapraszamy do współpracy z Agencją Wizerunku!