Strategia działań w social mediach: 5 zasad skutecznej komunikacji

Popularność mediów społecznościowych jest ogromna, a wśród użytkowników z pewnością są Twoi potencjalni klienci. Dlatego nie możesz zlekceważyć znaczenia social media. Sama obecność to jednak za mało – musisz w odpowiedni sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami. Poznaj 5 najważniejszych zasad, dzięki którym zwiększysz swoją szansę na sukces.

Media społecznościowe są jednym z narzędzi marketingu internetowego, które charakteryzują się dużym potencjałem. Ich siła tkwi przede wszystkim w docieraniu do ogromnej liczby użytkowników, którzy uzyskane informacje przekazują dalej i dalej poprzez udostępnienia. Wykorzystaj to, pamiętając o trzymaniu się najważniejszych zasad sprzyjających zwiększeniu skuteczności komunikacji.

Jak komunikować się w social mediach? Najważniejsze zasady

Podstawą skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych jest strategia. Musisz mieć opracowany plan, bo nieprzemyślane działanie nie przyniesie oczekiwanych efektów. Brzmi jak oczywistość? Może i tak, ale nie każdy ma tego świadomość, stąd chaotyczne poczynania w social mediach.

Zacznij od określenia:

  • ogólnego celu komunikacji – co chcesz osiągnąć poprzez zamieszczanie wpisów,
  • roli poszczególnych kanałów – co będzie ich zadaniem (np. rozrywka, edukacja, inspirowanie).

Pamiętaj przy tym o wyborze odpowiednich platform – bądź tam, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci oraz stali odbiorcy.

Zasada nr 1: systematyczność

Z odbiorcami komunikuj się regularnie, bo Twoje zbyt długie milczenie może zostać podświadomie odebrane negatywnie. Nie oznacza to jednak, że każdego dnia musisz użytkownikom dawać znać i przypominać o sobie.

W Twojej branży dużo się dzieje lub swojemu kanałowi przypisujesz rolę informacyjną? Wtedy faktycznie koniecznością może okazać się codzienne publikowanie wpisów. Odzywaj się zawsze, gdy masz coś wartościowego do przekazania. Zadbaj jednak o to, by nie było to rzadziej niż 1 raz na tydzień.

Opracuj kalendarz, który pomoże w zaplanowaniu odpowiednich treści – łącznie z harmonogramem publikacji.

Zasada nr 2: dopasowanie do odbiorcy

Wpis musi być dopasowany do odbiorcy – niby to oczywiste, ale nie wszyscy stosują się do tej zasady. Efekt? Komunikat nie trafia tam, gdzie powinien albo nie trafia do nikogo.

Zastanów się, kto siedzi po drugiej stronie ekranu – kim jest, jakim językiem mówi, czego oczekuje. W określeniu odbiorcy może pomóc persona, stworzona np. na potrzeby innych działań marketingowych.

Zasada nr 3: niepowielanie tych samych treści

Powielanie tych samych treści jest jednym z największych błędów. Jeśli identyczny tekst – w takim samym formacie – publikujesz w innych kanałach społecznościowych, zmniejszasz skuteczność komunikatu.

Pamiętaj! Każdy kanał rządzi się nieco innymi prawami, więc musisz się dostosować. Nie chodzi jednak o to, by publikować zupełnie nowe informacje. Wystarczy zmodyfikować treść i dopasować format, aby komunikat był skuteczniejszy.

Zasada nr 4: bycie autentycznym

Twoje komunikaty muszą być autentyczne – to jeden z głównych warunków, które pomagają w budowaniu zaufania użytkowników. Twórz wpisy, które będą szczerze, bezpośrednie i spójne. Odsłoń się nawet wtedy, gdy musisz pokazać słabsze wyniki.

Internauci są bardzo spostrzegawczy i czujni – szybko wychwycą, jeśli zechcesz coś ukryć. Autentyczność przede wszystkim!

Zasada nr 5: szacunek do odbiorcy

Wpisy w mediach społecznościowych zamieszczasz z myślą o odbiorcach, dlatego musisz podejść do nich z poważaniem. Weź pod uwagę ich punkt widzenia – także ten odmienny. Próbuj wyjaśniać wszelkie wątpliwości, odpowiadaj na zadawane pytania.

Okaż odbiorcom szacunek, co zaowocuje lepszym wizerunkiem Twojej firmy. To z kolei przełoży się na większą skuteczność komunikatu.

Analizuj i wprowadzaj zmiany

Powyższe zasady pomagają zwiększyć skuteczność komunikacji w mediach społecznościowych. Niewiele jednak zdziałasz, gdy poprzestaniesz na ich wdrożeniu. Musisz analizować swoje działania, bo w ten sposób zwiększysz szansę na osiągnięcie ustalonego celu. Testuj różne formy komunikatów, by jeszcze bardziej angażować odbiorców. Zwiększaj lub zmniejszaj częstotliwość publikacji i patrz, czy następuje poprawa.

Nie bój się eksperymentów i bądź gotowy na zmiany. A jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zdaj się na nasze doświadczenie. Pomożemy Ci zaistnieć w mediach społecznościowych.