Coraz trudniejsza sytuacja ekonomiczna wymusza staranne planowanie i egzekwowanie budżetów. Dotyczy to również reklamy. Jak upewnić się, że prowadzone działania będą skuteczne? Jak zaplanować budżet marketingowy na 2023 rok, aby uzyskać maksymalne korzyści? Wyjaśniamy.
Jak planować budżet reklamowy – ogólne zasady
Budżet reklamowy określa kwoty przeznaczone na realizację kampanii i innych działań marketingowych. Powinien zakładać konkretne cele i metody ich osiągnięcia. Jest to bardzo ważne narzędzie, które pomaga zadbać o skuteczność i wydajność reklamy na rzecz firmy.
Wysokość budżetu reklamowego to bardzo indywidualna kwestia. Należy ją ustalać przede wszystkim w oparciu o:
- branżę, w której działa organizacja,
- cele marketingowe,
- specyfikę grupy docelowej,
- wielkość działu marketingowego,
- przychody firmy.
Nie ma wątpliwości, że w 2023 roku wiele biznesów będzie musiało zacisnąć przysłowiowego pasa. W związku z tym może dojść do zmniejszenia budżetów reklamowych. Dobry plan nastawiony na efektywność pozwoli jednak nie odczuć w znaczącym stopniu dokonywanych cięć.
Planowanie budżetu reklamowego – co wziąć pod uwagę?
Aby odpowiednio zaplanować budżet reklamowy na 2023 rok, należy wziąć pod uwagę wydatki z różnych obszarów. W zależności od grupy docelowej mogą to być na przykład:
- działania w mediach społecznościowych,
- reklama w internecie (np. Google Ads czy płatne reklamy social media, współpraca z influencerami, teksty sponsorowane itp.),
- reklama „tradycyjna” – bannery, billboardy, spoty reklamowe,
- targi i wydarzenia,
- grafika, projekty, materiały poligraficzne,
- content marketing,
- tworzenie i prowadzenie stron internetowych.
W budżecie warto również uwzględnić wydatki na badania rynku i monitorowanie wyników, dzięki czemu reklama będzie skuteczniejsza. Aby natomiast móc skuteczniej oszacować zasoby potrzebne do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów, warto zorientować się w cenach na rynku (np. kosztach publikacji, stawkach agencji).
Budżet reklamowy na 2023 r. – na czym warto się skupić?
W 2023 r. w kwestii reklamy na pewno będą dominować wszystkie narzędzia internetowe. To właśnie z sieci większość konsumentów czerpie informacje o produktach i usługach. Coraz więcej osób kupuje również przez internet. Co więcej, reklama online często pozwala uzyskiwać znacznie lepsze wyniki przy mniejszych budżetach. Dlatego znakomicie sprawdzi się przy konieczności redukcji kosztów.
Internet daje bardzo szerokie możliwości reklamy i interakcji z klientami, niezależnie od branży czy też profilu działalności. Należy jednak pamiętać, że samo postawienie na kanały internetowe nie gwarantuje sukcesu. Trzeba starannie dobierać formy komunikacji, miejsca publikacji oraz przekaz – zgodnie z charakterystyką grupy docelowej. Przed zatwierdzeniem budżetu warto też zorientować się w trendach, aby wykorzystać je w strategii. W ostatnim roku było np. wyraźnie widać, że najwięcej uwagi użytkowników przyciągają krótkie formy video. Należy też brać pod uwagę warunki ekonomiczne, które na pewno skłonią wielu konsumentów do dokładniejszego zastanawiania się nad swoimi wyborami i ograniczania niepotrzebnych wydatków.
Niezależnie od wielkości Twojego budżetu reklamowego na 2023 rok, pomożemy efektywnie go wykorzystać. Zapraszamy do kontaktu, jeśli interesuje Cię skuteczna reklama w internecie!