Budżet reklamowy: jak go właściwie zaplanować?
Marzysz, aby reklama Twojej firmy przyniosła spektakularne rezultaty, ale jednocześnie chcesz na to wydać jak najmniej? W tym podejściu nie ma nic dziwnego. Budżet reklamowy powinien jednak wyznaczać złoty środek. Zarówno jego przeszacowanie, jak i niedoszacowanie może generować straty. Jak zatem zaplanować budżet reklamowy?
Czym jest budżet reklamowy?
Budżet reklamowy jest zestawieniem środków finansowych przeznaczonych na prowadzenie działań reklamowych w określonym czasie (np. przez rok, miesiąc itp.). Znajomość budżetu reklamowego z góry pozwala odpowiednio zaplanować działania mające przynieść pożądane rezultaty. Z tego powodu jego sprecyzowanie jest tak istotne.
Należy przy tym pamiętać, że pod pojęciem reklamy mieści się szereg działań. Dlatego budżet reklamowy może obejmować środki przeznaczone np. na kampanie w Google i social media, pozycjonowanie, marketing w mediach tradycyjnych, zatrudnienie agencji reklamowej i wiele innych. Najlepszym rozwiązaniem jest przeznaczenie całościowej puli przeznaczonej na reklamę, a następnie podzielenie jej na kategorie uzależnione od stosowanych działań marketingowych.
Czytaj: Czym jest Google Ads? Kiedy warto inwestować w płatne reklamy?
Od czego powinna zależeć wysokość budżetu reklamowego?
Budżetu reklamowego na pewno nie ustala się „z kosmosu”. Powinien on bazować na indywidualnej sytuacji firmy. Największy wpływ na kwotę przeznaczoną na reklamę mają zazwyczaj:
- wielkość firmy,
- konkurencyjność branży,
- wielkość rynku, na którym działa firma,
- branża,
- działania konkurencji,
- cele marketingowe,
- zasoby firmy,
- czas trwania zaplanowanych działań.
Największe budżety reklamowe na świecie należą oczywiście do ogromnych koncernów. Nie wszystkie branże są jednak równie konkurencyjne, jeśli chodzi o reklamę. Statystyki wskazują, że najwięcej wydają na nią przedstawiciele sektora handlowego, co nie powinno dziwić. Zdecydowanie mniej na reklamę przeznacza się jednak np. w działalności non-profit, w branży rozrywkowej i rekreacyjnej czy w branży motoryzacyjnej.
Planowanie budżetu reklamowego – od czego zacząć?
Zanim określisz swój budżet marketingowy, musisz wstępnie określić swoją strategię działania. W pierwszej kolejności powinno się:
- określić cele marketingowe firmy,
- dokonać analizy rynku, konkurencji i odbiorców,
- wybrać narzędzia i kanały stosowane w komunikacji marketingowej,
- oszacować koszty wybranych działań,
- zestawić je z zasobami i możliwościami firmy.
Szczególnie istotny jest pierwszy punkt – nie da się prowadzić skutecznej reklamy, nie mając celów. Powinny one być konkretne i mierzalne, zgodne ze strategią biznesową przedsiębiorstwa. Dopiero na tej podstawie możesz wywnioskować, jak chcesz działać, a tym samym określić, ile pieniędzy na to potrzebujesz.
Bardzo istotne jest jednak również dostosowanie budżetu reklamowego do możliwości firmy. Prowadząc mikroprzedsiębiorstwo, nie będziesz w stanie reklamować się tak samo jak korporacja. Pomocne przy ustalaniu budżetu mogą być też dane pochodzące od innych firm. Dobrym narzędziem jest badanie Gartnera. Pokazuje ono, że w 2023 roku średni budżet reklamowy wynosi 9,1% przychodów. To więcej niż w najbardziej pod tym względem oszczędnym 2021 roku, ale mniej niż w poprzednich latach. Powodem najprawdopodobniej jest niepewna sytuacja ekonomiczna i geopolityczna.
Dobrze wykorzystany budżet reklamowy – jak o to zadbać?
Stworzenie budżetu reklamowego to pierwszy ważny krok do realizacji celów marketingowych. Jeszcze bardziej istotne jest jednak to, by był on dobrze wykorzystany. Jak o to zadbać? Nie ma tu innego wyjścia – potrzebni są specjaliści. Działanie „po omacku” może przynieść bowiem więcej szkody niż pożytku, a przy tym doprowadzić do szybkiego roztrwonienia budżetu.
Jeśli masz własny dział marketingu, zadbaj o jego odpowiednie wyszkolenie i motywację. Możesz jednak również skorzystać z zewnętrznej pomocy. Agencja Wizerunku wesprze Cię przy planowaniu działań marketingowych od A do Z, pomagając także w opracowaniu budżetu potrzebnego do osiągnięcia zamierzonych celów. Co więcej, nasi specjaliści tak zaplanują wydatki, aby przyniosły one maksymalne rezultaty. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcesz się dowiedzieć więcej!